Ada Apa Dengan Nama?

07 Jun 2005 | Personal | by | 40 Komen

Shin showed me this column by Radzuan Halim in the Edge.

Indeed Malaysian names are very colourful, first – because of our multiracial and multireligious population. But also due to other factors – poor spelling by policemen in the past; modern influences; etc.

Take the common Muslim name Muhammad. If I’m not mistaken JPN has standardised the spelling, which is good. Previously there would be Muhammad, Mohammad, Mohammed, Mohd, Mohd., Muhd, Md – all Muhammad but spelt differently. Simply saying your name is Mohd Ariffin is not sufficient as it can be spelt in so many ways.

What about my name?

Nik is obviously a family name which is especially popular in Lower Kelantan, and as it is practiced presently, is generally passed on from the father to all his children. But this is not exclusively so: in the more class-ridden society of the past it was also passed through the mother even if the father is not a Nik. Sometimes when one of the parents is a Nik and the other is a Wan, some of the children get the Nik whereas others get the Wan. Further into the past, there were people who were named “Wan Nik” and “Nik Wan”.

Whats the origin of “Nik”?

I’m curious about the real history as well. One theory which my father is convinced with is that it originates from the Bugis “Andik” and therefore Niks, along with many Kelantanese Wans, Longs and Tuans originated from the Fakeh Ali family in Pattani. This thesis was published in one of the “Sejarah Kelantan” monographs which my father has back home.

“Nazmi” is also another mystery. Some of my sisters have Persian names, while some have Turkish and Arabic names. When I grew up I was told by my father that “Nazmi” means “My darling” or “Kesayanganku”. But Nazmi itself isn’t Arabic – Najmi or Nizam is, but not Nazmi. However it’s quite common to see Nazmis in Albania or Iran. Might it come from there? Or perhaps their corruption of Najmi?

Another name that they were considering was Nadim Matin (imagine Nik Nadim Matin – quite horrifying don’t you think?).

Any help on either “Nik” or “Nazmi”?

  • http://macvaysia.blogspot.com Jordan

    Great post. I’m quite interested in the etymology of names. What really interests me about Malaysian names is, as you mentioned, the presence of names like Nik, which are exactly the same (in function if not recognition) as family names. That’s especially interesting in a culture that seemingly does not have family names. As for Nazmi, couldn’t Najmi be a posible origin? I’ve noticed that the Malay ‘z’ is often a substitute for other Arabic letters; I’m pretty sure there are some words where ‘z’ is substituted for the Arabic ‘jim’, although for the life of me I can’t think of any right at the moment.

  • http://abidin.co.uk/pr ‘Abidin

    If only we stuck with Jawi script, these problems would not have arisen. My زين العابدين (Ar. “Best of the Worshippers”) has been variously transliterated “Zainal Abidin”, “Zainalabideen” and a myriad of others, but I have stuck with “Zain al-’Abidin” (Malaysian bureaucrats hate the apostrophe as it causes their computers to malfunction). To be able to choose to use Jawi (or Chinese or Tamil) characters on ID cards is a superb idea.

    The original differences between Tunku/Tengku, Datuk/Dato’, Toh Puan/To’ Puan indicated only preferences in methods of Romanisation, but now each has been ascribed a certain official status i.e. denoting a certain state or award.

    As for East coast prefixes, I have looked up the salasilah and one finds instances where they change across the generations e.g. Nik A bin Nik B bin Wan C bin Long D, suggesting some sort of hierarchy (e.g. maybe only the eldest son kept the Long) or maternal influence. In the old Kelantan dynasty, one Nik became Sultan, and his children took the title Raja. Very confusing.

    As for family names: an increasing number also have a “clan” name as well. The Perlisians have long used “Jamalullail” but “Albar” in the Foreign Minister’s name performs such a function as does “al-Habshi” among one strand of my family.

    A lot of fun eh?

  • nik hafiz

    Assalamualaikum..

    Terlebih dahulu saya ucapkan salam persaudaraan… berbalik kepada persoalan asal usul keluarga Nik.. saya tertarik dengan pernyataan keturunan Fakeh Ali… adakah saudara mempunyai salasilah atau bahan yang boleh dijadikan rujukan…

    Hendak juga saya mengetahui camana keturunan Fakeh ali mendapat gelaran Nik …

    Wassalam

    Nik Hafiz
    Kulim, Kedah

  • sharol

    Assalamualaikum…

    Memang menarik juga persoalan gelaran “NIK” ini. Di Kelantan juga ada juga saya ketemu dengan orang yang ibunya dari keturunan Syed berkahwin dengan orang kebanyakan. Mereka meletakkan nama anak mereka dengan Nik juga dihadapan. Mungkin untuk menunjukkan anak mereka telah jatuh pangkat atau turun satu taraf dari Syed dan Syarifah yang biasa.
    Clan names basically used by the Arabs. They look like Malay but they are Arabic descent. The syeds of Hadhramawt name many of their clans with al-habshi, al bar, jamalullail, al khirid, al attas, as seggaf, al yahya…

  • sharol

    Assalamualaikum…

    Di Kelantan juga ada juga saya ketemu dengan orang yang ibunya dari keturunan Syed berkahwin dengan orang kebanyakan. Mereka meletakkan nama anak mereka dengan Nik juga dihadapan. Mungkin untuk menunjukkan anak mereka telah jatuh pangkat atau turun satu taraf dari Syed dan Syarifah yang biasa.
    Clan names basically used by the Arabs. They look like Malay but they are Arabic descent. The syeds of Hadhramawt name many of their clans with al-habshi, al bar, jamalullail, al khirid, al attas, as seggaf, al yahya… My mother came from Ba Alawi Al yahya clan and i do have Nik for my name at front. ;-) “Nik” a feudal title…

    Wassalam,
    Sharol
    Ketereh, Kelantan.

  • http://www.elagenda.net tg khair

    no komen……….arwah mak sy pun syarifah masalahnye dlm ic dia dulu xbubuh nama tu org2 dulu sorok nama

  • http://www.hasyudeen.com Nik Hasyudeen

    Saya telah mewujudkan kumpulan NIK di Facebook http://www.facebook.com/group.php?gid=30871184537
    Semua NIK-NIK adalah dijemput untuk menyertainya.

  • rusaidirashli

    Jika tidak keberatan tuan Nik,saya ingin sekali mengetahui salasilah keluarga Fakeh Ali di-Patani,kerana ianya ada kaitan dengan salasilah keluarga saya yakni Fakeh Abdullah juga saudaranya Fakeh Deramat.Harap tuan dapat hubungi saya diemail diatas kerana saya juga tinggal diSelangor tapi berasal di-Kelantan.T Kaseh.

  • amri

    sesiapa yg mempunya matlumat ttg salasilah nik..boleh huraikan lebih mendalam,betulkah golongan nik tidak boleh memakan ‘ikan kace’(forgot the name but must be ikan kacang sumthin like dat) kerna ada sejarah signifikan dgn makhluk itu dan boleh menyebabkan gatal2.

  • Nik Norma

    The NIK Clan on Facebook is so cooooll!! Thanks Nik Hasyudeen.

    Btw, according to my Tok Ayah, Niks are “orang bangsawan”. Thats all I know :)

  • Nik Ezar Nik Bolia

    Salam Bahagia semua ahli keluarga Nik Clan,

    Please make a trip to Pattani and visit Cabang Tiga and also another ols blue palace in Jambbu. In 1904, there was a treaty of Anglo-Siam whereby they divided the Paattani Kingdom into several small states into half. Perlis, Kedah,Kelantan and Trengganu are named the unfederated Malay states. The rest were gifted to Siam ( Pattani, Jammbu, HatYai, Songkla,Phuket, Satun) and the Kerabnat had been quashed either as prisoners in Bangkok aggregated in a restricted area with a ring tagged to their ear and some were migrated to Mekkah and Medinah.
    The remaining kerabat walked through the jungle into Malaya with a new name. Raja Pipit. The Raja Kuning, Raja Hijau ,Raja Biru, Raju Unggu and many more are famous Pattani Queen, riding on Elephants and started the Songket weaving skills. If you refer to the map of 1850 AD, Pattani is a large kingdom. The Siamese Kingdom has tried many ways to influnce and conquer the Pattanis. The last Sultan of Petanni is the grandfather of Tengku Rethaudeen and Tengku Nor (Kenanga Berhd)named Sultan Kamarulzaman, died in 1933 in Kota Bahru. The current crwn price is married to this clan and the mother of former Agung is reported to riginate from the same household.
    The last king of Jambu., NIK WOK was dethroned in 1904 and we are the only NIK family finally reached and settled in Ipoh, Perak. I have made the sentimental journey inmto Jammbu and rested at the Istana .The grancdchildren of NIK WOK is still lving in th Old small Palaca and he is also an MP of Thai. The fall of Pattani was symbolic when the great cannon was thrown into the river Pattani.
    I do hope more of the Nik Clan would spend sometime researching further on this family three and lets put facts in perspective. Maybe we should have a web page to collate all informations and set up a foundations to assist the poor cousins left behind in Southern Thai. The was also a well named after HangTuah near the famous Mosque that stormed by the Thai army recently.
    My grandfather did not use the name NIK but my Aunties were named as NIK, my dad and uncle were not carrying the name for fear of retribution. They used the name Al Saidi insted!
    How many of the NIKs are wondering the origin of NIK? Am afraid lot of us thinking the tittle NIK is an affectionate
    calling card for being kiaso! I hope to hear more stories from the NIK Clan so we could assemble the facts and set the record straight. Thank You.

  • Araya

    Nik Nazmi, I apologise for not posting on the question you raised but I’m going to comment on what Nik Ezar said earlier.

    Nik Ezar, What you wrote is very interesting indeed. The Tengku Mahkota of Kelantan’s (former?) consort’s official name is, in the RTGS transliteration of the Thai script, Kangsadan Pipitpakdee and is known to her family as Tengku Zubaidah Tengku Norudin. Her father, Tengku Norudin Tengku Muda, who is the paternal uncle of the Sultanah of Kelantan, is known officially as Wirot Pipitpakdee. Do you reckon that their Thai surname could have originated from Raja Pipit’s name? I have to catch the movie the Queen of Langkasuka, a Thai production, about Raja Hijau et al. I’m extremely interested in the Pattani story. I live in the Scandinavia, where many Pattani Malays are living in exile. I should speak to them.

    Araya

  • wakafbharu

    berdasarkan apa yang selalu saya dengar dan ada membuat sedikit kajian, nik adalah gelaran yang diberikan bila kerabat raja berkawin dengan org kebanyakkan, manakala gelaran wan adalah bila keturunan rasullah yang berkahwin dengan kerabat raja. Dan satu membuat penelitian ini apabila ingin mengkaji salasilah keturunan saya sendiri, di http://www.wannuh.com (susur galur yang menurut raden ahmad di patani), raden adalah gelaran pembesar atau keturunan dari rasullah yang diberikan oleh masyrakat jawa. Jika pendapat ini tidak betul sila berikan pandangan anda…..

  • sharifah

    ape beze antare keturunan sharifah dan keturunan engku????

  • http://syarifahzulikha.blogspot.com SyarifahZulikha

    sila kunjung

  • sam’on@samaon

    apa ada pada nama?orang dulu-dulu ramai yang membuang pangkal nama awalan.monyang saya dulu wan.pada tahun 60 an dulu keluarga semua tukar jadi che,itu cuma panggilan dikampung dan antara keluarga saja,dalam kad pengenalan langsung tak ada panggilan tersebut.tahun 70 an saya pula dipanggil nik oleh ahli keluaga.kami ada lima beradik .asiah di panggil che anas.sam’on dipanggil che hasan,begitulah seterusnya.last sekali semua anak lelaki saya,saya namakan di hujung nama al-hasan.nak tahu kenapa? saya di panggil che hasan,datuk saya pak da san(hasan),bapa mertua saya che hassan,itulah keluarga saya al-hasan.atuk saya belah bapa hidung nya mancung rupa kacukan.mereka tinggi tinggi.tegak.bertongkat besi tupat berat lebih lima kilo.masa muda naik basikal unta.bertasbih dan berqur’an selalu.saya rasa la,apa ada pada nama?yang kita tahu hanya keturunan,yang utama adalah iman dan takwa.salam persahabatan anda semua adalah saudara seagama.APA KOMEN ANDA?

  • Dato Nik Ezar

    The Siamese were the old Malay kingdom of Pettani. The Sukothai army invaded them and change the name to Thailand as we know today. Remember how we used to send bunga emas to Siam thoase days??
    In fact the movie Langkasuka shown you the connection to Pahang and Acheh.The way they dreesed up were definitely like the royal courts of Malay kingdom.The movie has made the story on mystic power rather than the royal defence capability of the petanni kingdom.The massive cannon was the pride of pettani. There a is rumour that some group of patriots are trying to recover that cannon and will surge the spirit and strength of Pettani people symbolically.

    What is in a name??!

  • http://yahoo.co.my nik nurazwani

    saya kadang-kadang malu jugak bila orang tanya nama saya..but bila saya baca artikel ni wow..banggalah jugak coz saya baru tahu yang gelaran ni bukan main redah je nak letak..yelah kadang2 rasa cam nama orang kuno jer..macam orang zaman dulu..yelah kalau sesiapa yang nama nik tak lain tak bukan orang pantai timur..dah cam sangat..tapi baguslah jugak kan nama nik..he..he..hee

  • http://yahoo.com.my nik nurazwani

    kawan saya kata nama nik ni melambangkan keturunan pembesar..ha..ha..gembira tak kepalang tau..baru tau..

  • syifa

    dari mana asal usul keturunan syed sharifah al-yahya

  • http://yahoo kamarul azlan

    pe de dgn nma sy..?

  • http://- Faris

    # Nik Hasyudeen:

    Saya telah mewujudkan kumpulan NIK di Facebook http://www.facebook.com/group.php?gid=30871184537
    Semua NIK-NIK adalah dijemput untuk menyertainya.
    October 15th, 2008 at 7:04 am

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    oh ya bagaimana yg ketrnan nik tp skrg bermula dr ayah dia lg sudah tidak lagi pakai nama nik di hadapan nama mereka..
    bagaimana pulak hal ni??

  • NIK KHAIRUL AHDA

    salam…encik NIK NAZMI…..Ape pndgan tuan tentang mereka yang sepatutnya sudah ada gelaran nik pada namanya,dgn sngja xguna ‘NIK’ 2…..ape pendapat tuan?adakah semudah itu untuk menukar nama?

  • Noni Nik

    Hi,
    For those who would like to read more about the Malay Patani, do email me. My father who specializes in the Patani issues has published many books on the research that he has done for the last 20 years.

  • NIK KAMIL

    NIK membezakan kita dari mana asal kita kerana pada masa college dulu bila orientation day ditanyakanm setiap pelajar nama dan asal negeri mka bila sampai our turn terus skip tk payah tanya mesti kelantan mari

  • shah-rur-din

    Memanglah apa ada pada nama? Tapi kalau nama itu membawa makna yang baik ianya sangat berkesan dalam hidup. Kalau nama itu juga boleh menjejakkan kita kepada salasilah keturunan yang baik dan memberikan semangat dan kekuatan itu memang besar impaknya dalam hidup. Saya cadangkan semua yang ada nama di depannya Nik, Wan, Che dan lain-lain lagi tu janganlah jadi macam anak kucing ikut apa tuannya nak letak. Cubalah kaji salasilah anda kerana semuanya ada maksud dan memberi makna kepada ibu bapa dan keturunan yang memberikannya. Kaji lah sejarah yang sahih dan dari pengkaji sejarah yang muktabar jangan tengok movie dah percaya atau dengar dari tok wan atau tukang cerita yang dia pun tak boleh bagi kesahihan ceritanya, nanti cerita yang sepatutnya baik jadi mengarut. Nik contohnya adalah dari keturunan raja melayu yang ada darah raja Langkasuka atau Patani dan Kelantan juga Terengganu. Che’ pula keturunan Raja melayu yang ada hubungan dengan melayu Champa dan Sumatera.

  • http://fathiyatuliman.blogspot.com/ tieya

    salam..saya ad keturunan che..betol ke saudara shah-rur-din yg che dr keturunan raja melayu dengn chmpa dan sumatera? boleh x bg link @sumber tntg 2..sy nk sgt thu tntg salasilah gelaran warisan ‘che’..huhu.. tq..

  • http://yahoo roswadi b. che yusoff

    Keturunan saya dari keturunan che iaitu che yusoff bin che omar bin che junuh, tapi saya tak tau pulak dari mana asal perkataan che. Melalui pembacaan bahan sejarah saya dapati perkataan che berasal daripada perkataan sheik. Cara sebutan masyarakat kelantan yang ringkas seperti pergi menjadi gi, makan menjadi make, sheik menjadi cik @ che. Daripada pengamatan saya, ramai dikalangan penama che mempunyai fizikal seperti bangsa arab.Sheik mungkin berbeza drp syed iaitu bangsa arab peranakan yang bukan dari keturunan rasulullah.

  • nik heryshamzely

    slm.saya jg berketurunan Nik di mana ibu saya bernama Raja Ishah bt Raja Daud manakala ayah pula dr orang kebanyakan.Saya berasal dari Kampung Raja , Machang Kelantan.Berkenaan dengan pendapat yg mengatakan keturunan Nik tidak boleh memakan ikan kace dan buluh betung , ia seolah olah menjadi satu lagenda kerana sejak dari kecil lg ibu dan nenek Ku saya selalu berpesan agar menjauhi dua benda tersebut.Bapa Saudara saya sendiri pernah memakan ikan tersebut dan dia telah mengalami penyakit misteri di mana doktor tidak dpt mengenalpasti penyakit tersebut.Simptom yg dialami nya ialah darah yg keluar melalui bulu roma sehingga membawa kepada kematian.Apa pun kita sebagai orang Islam jgn lah terlalu taksub dengan fenomena tersebut dan mungkin ia hanya kebetulan.Berbalik pula kepada keturunan Nik,nenek saya adalah dari keturunan Long Ghaffar manakala datuk pula dari keturunan Raja Jembal.Penduduk di kampung saya (Kampung Raja )pada masa sekarang sesetengahnya masih lg mengamalkan adat2 dahulu contohnya memanggil ibu sebagai bonda dan nenek sebagai Tok Ku.Manakala orang kebanyakan pula perlu membahasakan diri mereka sebagai patik bila berinteraksi dengan keturunan Nik, Raja ,Tuan,Tengku dan Wan.Menurut cerita , orang berketurunan tersebut tidak boleh berkahwin dengan orang kebanyakan sehingga makan pun tidak boleh semeja.Apa pun tradisi tersebut semakin di telan zaman selaras dengan peredaran masa.

  • wan mohd azimi b. wan ibrahim

    Aslkm saudara2 ku sekelian…
    Seronok dpt baca bermacam2 artikel anda semua yg membicarakan sejarah nama keturunan masing2.
    Tapi semakin dibaca semakin kusut fikiran dengan adanya bermacam2 andaian.
    Saya hanya mengetahui yang keturunan saya salsilahnya berasal dari Pattani.Sejauh mana kebenarannya Wallahuallam.
    Keluarga saya dari aruah ibu/bapa/nenak/datuk/moyang majoritinya bermula dengan pangkal nama WAN tp semuanya tidak mengetahui asal usul keturunan kami dengan jelas…
    Tok wan/datuk saya bernama Hj.Wan Idris Bin Wan Abdul Samad adalah seorang pengasas pondok di Kg.Rasal To’Uban,Pasir Mas dan tersenarai namanya dalam buku di antara tokoh2 ulamak kelantan.Tp Allahyarham tidak pjg umurnya jd tak la sempat kami untuk mengkaji susur galur keturunan kami.
    Oleh itu sapa2 yg tau & ada buku tentang sejarah keturunan WAN sudi berkongsi dengan saya…
    Tkasih & Wassalam

  • Anusharuni

    Assalamualaikum kepada semua!
    Sy berasal dari Pattani, tetapi dibawa ke Kedah semasa berumur 6thn akibat dari pertempuran yg sering terjadi disana. Sekarang ini sudah hampir 40thn sy di Malaysia, keturunan sy pd asalnya memakai gelaran Wan, Long, Tunku, Tengku dan Ku, tetapi oleh kerana menjadi buruan pihak Thai (kerana paling kuat menentang), kami terpaksa membuang semua gelaran tersebut dan hidup dikalanggan masyarakat kebanyakan. Mengikut bapa sy (telah meninggal pd 2003), tok nenek sy dulunya adalah Sultan Besar dan juga ulama Pattani dimana menguasai ke5 buah wilayah Pattani termasuk Setoi (Sentul) dan Senggora (Songkla). Setiap keputusan penting oleh Sultan tiap-tiap negeri tsb pd masa itu, mestilah mendapat perkenan beliau terlebih dahulu (nama keturunan dirahsiakan disini). Keturunan sy juga mempunyai pantang larang iaitu tidak boleh makan ikan kacang dan buloh beting (betong). Pernah berlaku satu peristiwa, oleh kerana dihimpit oleh kemiskinan dan kepayahan kerana terpaksa membawa diri dengan meninggalkan semua harta dan kekayaan, sepupu arwah bapa sy suami isteri tidak dapat menahan lapar dan melanggar pantang larang tersebut, akhirnya menghidapi sejenis penyakit kulit yang sangat kronik di mana kulitnya pecah-pecah seluruh badan dan keluar air dari celah bulu roma bercampur darah dan nanah, berbau sangat busuk sehingga membuatkan sesiapa saja tidak dapat bertahan. Bagi mengelakkan tohmahan masyarakat, terpaksa kedua suami isteri tersebut diasingkan kesebuah dagau (pondok kecil) dihujung kampung. Sesekali ibu sy akan menghantar apa-apa barang keperluan kepada mereka. Selama lebih 3thn, segala usaha mengikut kemampuan pd masa itu telah diusahakan bagi mengubat kedua mereka tsb, tetapi tidak berjaya. Semua tabib berpendapat penyakit keturunan yang bersabit dgn sumpahan tok nenek suatu masa dulu. Kedua mereka akhirnya meninggal dunia selang tidak berapa lama kemudian. Peristiwa tersebut amat menyayat hati, oleh itu keturunan sy amat memegang kuat pantang larang tersebut. Tujuan sy menceritakan peristiwa tersebut dengan niat yang ikhlas…..iaitu ingin berkongsi maklumat dgn semua diforum ini. Maaflah kerana sesetengah perkara tidak dapat sy dedahkan, kerana ianya mempunyai implikasi keselamatan.
    Sekian terima, kasih. Wasallam

  • http://pabiyen.blogspot.com Salwani

    Nik Ezar Nik Bolia and others,

    Nenek saya adalah dari keturunan Nan Cayang yang melarikan diri dengan gajah putih dari Pattani ke Terengganu. Saya masih menyimpan buku sejarah keluarga yang ditulis dengan tulisan Jawi, tulisan halus bahasa lama.

    Nenek saya dalah dari keturunan itu dan berkahwin dengan orang kebanyakan. Ayah saya menggunakan nama Che. Keluarga ayah saya ramai yg menggunakan nama Long(lelaki) dan Nan(perempuan) dan masih berbahasa istana. Kebanyakan tinggal di Manir, Kuala Terengganu.

    Saya adalah keturunan ke tujuh, jadi generasi selepas saya terlepas dari sumpahan memakan buluh betung dan ike kace. Saya memang takut nak makan buluh betung, tapi saya rasa po pernah makan ike kace.

  • http://www.facebook.com/note.php?note_id=399285295562 Syed Hamdan Al-Edrucce
  • Man

    Salam, berkenaan kisah tidak boleh makan ikan ‘kace’ saya juga dipesankan oleh ayah supaya tidak makan ikan tersebut kerana dikhuatiri akan terkena gatal2. Ini adalah pesanan turun temuruni yang dipesankan oleh datuk saya Tok Jaafar kepadanya. Tetapi ayah saya tidak memakai gelaran wan pun.

  • Nik Azman

    salam..keturunan saya pun tidak boleh makan ikan kacang jugak…pak cik say pernah makan ikan tu lepas tu kulit dia jadi gatal2..berkenaan dengan ikan kacang tu..saya dapat info peristiwa tidak boleh makan ikan tu berasal dari syed hussin jamadilkubra..kira2 700 tahun dulu..

  • wan amiera

    Berdasarkan kamus dewan nama WAN ini ialah bangsawan..Lagipun saya ada keturunan Arab dan cina..Kenapa ada wan? By the way, saya dari Kelantan !er..About ikan kaca ada saya makan seekor ikan tuh..tapi tak tahu nama ..Memang saya terkena gatal2..habis gatal satu tangan!

  • Ahmadazlanresources

    email address pls.

  • Elfizon Anwar

    AHLUL BAIT, CELAH ANTARA SUNNI DAN SYIAH

    Dlm Al Quran yang
    menyebut ‘ahlulbait’, rasanya ada 3 (tiga) ayat dan 3 surat.

    1. QS. 11:73: Para
    Malaikat itu berkata: “Apakah kamu merasa heran tentang ketetapan Allah?
    (Itu adalah) rahmat Allah dan keberkatan-Nya, dicurahkan atas kamu, hai
    ahlulbait. Sesungguhnya Allah Maha Terpuji lagi Maha Pemurah”.

    Ayat ini jika dikaitkan
    dengan ayat sebelumnya, maka makna ‘ahlulbait’ adalah terdiri dari isteri dari
    Nabi Ibrahim.

    2. QS. 28:12: Dan Kami
    cegah Musa dari menyusu kepada perempuan-perempuan yang mau menyusukan(nya)
    sebelum itu; maka berkatalah Saudara Musa: ‘Maukahkamu aku tunjukkan kepadamu
    ‘ahlulbait’ yang akan memeliharanya untukmu, dan mereka dapat berlaku baik
    kepadanya?

    Ayat ini jika dikaitkan
    dengan ayat sebelumnya, maka makna ‘ahlulbait’ adalah meliputi Ibu kandung Nabi
    Musa As. atau ya Saudara kandung Nabi Musa As.

    3. QS. 33:33:
    “…Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu
    ‘ahlulbait’ dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya”.

    Ayat ini jika dikaitkan
    dengan ayat sebelumnya QS. 33: 28, 30 dan 32, maka makna para ahlulbait adalah
    para isteri Nabi Muhammad SAW.

    Sedangkan ditinjau dari
    sesudah ayat 33 yakni QS. 33:34, 37 dan 40 maka penggambaran ahlulbaitnya
    mencakup keluarga besar Nabi Muhammad SAW. para isteri dan anak-anak beliau.

    Jika kita kaitkan dengan
    makna ketiga ayat di atas dan bukan hanya QS. 33:33, maka lingkup ahlul bait
    tersebut sifatnya menjadi universal terdiri dari:

    1. Kedua orang tua
    Saidina Muhammad SAW, sayangnya kedua orang tua beliau ini disaat Saidina
    Muhammad SAW diangkat sbg ‘nabi’ dan rasul sudah meninggal terlebih dahulu.

    2. Saudara kandung
    Saidina Muhammad SAW, tapi sayangnya saudara kandung beliau ini, tak ada karena
    beliau ‘anak tunggal’ dari Bapak Abdullah dengan Ibu Aminah.

    3. Isteri-isteri beliau.

    4. Anak-anak beliau baik
    perempuan maupun laki-laki. Khusus anak lelaki beliau yang berhak menurunkan
    ‘nasab’-nya, sayangnya tak ada yang hidup sampai anaknya dewasa, sehingga anak
    lelakinya tak meninggalkan keturunan.

    Seandainya ada anak
    lelaki beliau yang berkeluarga, dan ada anak lelaki pula, wah masalah pewaris
    tahta ‘ahlul bait’ akan semakin seru dan hebat.

    Mungkin inilah salah satu
    mukjizat atau hikmah, mengapa Saidina Nabi Muhammad SAW tak diberi oleh Allah
    SWT anak lelaki sampai usianya dewasa dan berketurunan?. Pasti, perebutan waris
    tahta ahlul baitnya akan semakin dahsyat.

    Bagaimana tentang pewaris
    tahta ‘ahlul bait’ dari Bunda Fatimah?. Ya jika merujuk pada QS. 33:4-5, jelas
    bahwa Islam tidaklah mengambil garis nasab dari perempuan kecuali bagi Nabi Isa
    Al Masih yakni bin Maryam. Lalu, apakah anak-anak Bunda Fatimah dengan Saidina
    Ali boleh kita anggap bernasabkan kepada nasabnya Bunda Fatimah?. ya jika merujuk
    pada Al Quran maka anak Bunda Fatimah dengan Saidina Ali tidaklah bisa
    mewariskan nasab Saidina Muhammad SAW.

    Kalaupun kita paksakan,
    bahwa anak Bunda Fatimah juga ahlul bait, karena kita mau mengambil garis dari
    perempuannya (Bunda Fatimah), maka untuk selanjutnya yang seharusnya pemegang
    waris tahta ahlul bait diambil dari anak perempuannya seperti Fatimah dan juga
    Zainab, bukan Hasan dan Husein sbg penerima warisnya.

    Dengan demikian sistim
    nasab yang diterapkan itu tidan sistim nasab berzigzag, setelah nasab perempuan
    lalu lari atau kembali lagi ke nasab laki-laki, ya seharusnya diambil dari
    nasab perempuan seterusnya.

    Bagaimana Saidina Ali bin
    Abi Thalib, anak paman Saidina Muhammad SAW, ya jika merujuk pada ayat-ayat
    ahlul bait pastilah beliau bukan termasuk kelompok ahlul bait. Jadi, anak
    Saidina Ali bin Abi Thalib baik anak lelakinya mapun perempuan, otomatis
    tidaklah dapat mewarisi tahta ‘ahlul bait’.

    Kesimpulan dari tulisan
    di atas, maka pewaris tahta ‘ahlul bait’ yang terakhir hanya tinggal bunda
    Fatimah. Berarti anaknya Saidina Hasan dan Husein bukanlah pewaris tahta AHLUL
    BAIT.

    Ya jika Saidina Hasan dan
    Husein saja bukan Ahlul Bait, pastilah anak-anaknya dan keturunan berikutnya
    otomatis bukan pewaris Ahlul Bait, mereka murni adalah bernasab pada Saidina
    Ali bin Abi Thalib.

    Dengan demikian sudah
    waktunya kita menutup debat dan perbincangan masalah Ahlul Bait ini.
    Fihak-fihak baik kelompok sunni, habaib maupun kelompok syiah yang selama ini
    saling mengklaim bahwa mereka adalah keturunan ahlul bait itu, sebenarnya ridak
    ada haknya sebagai pewaris ahlul bait akibatnya telah menimbulkan peruncingan
    hubungan sesama Muslim.
     

  • Tsukri

    SYARIPAH DAN ENGKU DI TERENGGANU ADALAH SAMA, INI TERJADI APABILA SEORANG TENGKU PEPUAN DARI KERABAT DIRAJA KAHWIN DENGAN SEORANG SYED MAKA ANAK KEDUA PASANGAN TERSEBUT AKAN DIBERI NAMA ENGKU KAT DEPAN NAMANYA…

  • Nan Ryanti

    Sy xtahu nk jwb ape bila org tnye ttg nme sy…

Beli Buku Saya

Mendepani Zaman Moving Forward
Beli Buku Saya: Mendepani Zaman - Melayu untuk Abad ke-21 RM24.90 dari Kinibooks
Buy My Book: Moving Forward - Malays for the 21st Century RM24.90 from Kinibooks

Blogroll

Main